ZAMELDOWANIE  I  WYMELDOWANIE  W  JEDNYM  URZĘDZIE

 

W dniu 31 grudnia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 grudnia o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw / Dz.U. z 2012 r.,poz.1407/, na mocy której wprowadzono szereg ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego.

 

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie związane z obowiązkiem meldunkowym możemy załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Od początku roku nie musimy najpierw dokonać wymeldowania w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować. Wszystkie te czynności wykonamy w tym samym urzędzie, w którym będziemy dokonywać meldunku.

 

Przy zameldowaniu nie podajemy informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym. Nie ma również obowiązku przedkładania książeczki wojskowej.

 

Zniesiony został obowiązek zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA-stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy.

 

Nie ma też obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.

 

Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają już obowiązku weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników.

 

Formalności meldunkowych w urzędzie można dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika.

 

Wydłużony został termin realizacji obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni oraz zniesione zostały sankcje karne dla obywateli polskich i UE za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.

 

Wydłużony został również okres wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.