Udzielenie ulgi w formie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości podatkowych oraz ulg w ramach pomocy de minimis
Dokumenty od wnioskodawcy
- Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, aby uzyskać ulgę muszą złożyć:
• Wniosek o udzielenie ulgi podatkowej – osoba fizyczna ze wskazaniem „ważnego interesu podatnika” lub „ważnego interesu publicznego”.
• Oświadczenie wnioskodawcy o stanie majątkowym, sytuacji materialnej i ciężarach finansowych oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
• dokumenty potwierdzające okoliczności faktyczne przywołane w uzasadnieniu wniosku oraz wykazane w Oświadczeniu informacje nt. aktualnych dochodów i niezbędnych wydatków, w tym m.in.: roczne zeznania podatkowe za ostatni rok kalendarzowy wnioskodawcy i osób prowadzących z nim wspólne gospodarstwo domowe, np. kserokopie dokumentów potwierdzających argumenty wniosku (faktury, rachunki itp.). - Podmioty gospodarcze (osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej) prowadzące działalność gospodarczą, aby uzyskać ulgę muszą złożyć:
• Wniosek o udzielenie ulgi podatkowej – osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej prowadzące działalność gospodarczą ze wskazaniem „ważnego interesu podatnika” lub „ważnego interesu publicznego”.
• Oświadczenie o sytuacji ekonomicznej prowadzonego przedsiębiorstwa, (w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości).
W przypadku ubiegania się o udzielenie ulgi w ramach pomocy de minimis, na podstawie art. 67b § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej:
- oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w bieżącym roku oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych albo wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie przedsiębiorca otrzymał w tym okresie albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy;
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis z dnia 29 marca 2010 r.
lub
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia,
- sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych.
Załączniki
- Oświadczenie o stanie majątkowym
- Oświadczenie de minimis
- Oświadczenie de minimis w rolnictwie
- Informacja o uzyskaniu pomocy w rolnictwie
Opłaty
Brak opłaty skarbowej za złożenie wniosku.
W sytuacji braku wyłączenia lub zwolnienia z obowiązku wnoszenia opłaty skarbowej, wnioskodawca wnosi opłatę skarbową od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17,00 zł.
Nr konta do opłaty skarbowej - 96 1020 3541 0000 5102 0309 4547
Forma załatwienia
Po rozpoznaniu wniosku jest wydawana decyzja.
W przypadku braków formalnych wniosku, po bezskutecznym wezwaniu do uzupełnienia braków- postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia.
Termin załatwienia
Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy.
Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu
Decyzja
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Wójta Gminy Działdowo ul. Księżodworska 10 13-200 Działdowo w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podstawa prawna
- Art. 67a i 67b stawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
2. Art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
3. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
4. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 2013.352.9 z dnia 24 grudnia 2013 r.).
5. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Informacje dodatkowe dla klienta
- Organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może: odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty; odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek; umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
- W przypadku wnioskowania o odroczenie lub rozłożenie na raty, wnioskodawca wskazuje termin odroczenia bądź ilość proponowanych rat i terminy płatności.
- Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
- Organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, które nie stanowią pomocy publicznej, które stanowią pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis, które stanowią pomoc publiczną.
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w pokoju nr 24.