Podatek od nieruchomości osób fizycznych
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych.
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. 2019 r. poz. 1104).
- Uchwała Nr LXXXVI/573/23 Rady Gminy Działdowo z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 24 listopada 2023 r. poz. 5689).
- Uchwała Nr XXXII/224/20 Rady Gminy Działdowo z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 23 listopada 2020 r. poz. 4676)
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansowy, pok. 24, tel. 236970739, 236970755
Wymagane wnioski, załączniki i dokumenty
- Informacja w sprawie podatku od nieruchomości sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia nabycia lub zbycia nieruchomości:
- formularze obowiązujące od 01.07.2019 r.: IN-1, ZIN-1, ZIN-2, ZIN-3
- Do wglądu dokumenty potwierdzające tytuł prawny do władania nieruchomością (np. akt notarialny, umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów i budynków, postanowienia o nabyciu spadku).
Miejsce i sposób załatwienia sprawy
Informację wraz z załącznikami należy złożyć w Urzędzie lub przesłać pocztą na adres Urzędu.
Informację można złożyć wypełniając formularz usługi na platformie ePUAP dla Urzędu.
Termin załatwienia sprawy
Rozpatrzenie i wydanie decyzji w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wymaganych dokumentów, a w sprawach wymagających przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego do 2 miesięcy.
Terminy płatności podatku
Wysokość rat podatku ustalana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji.
- Jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł to podatek jest płatny jednorazowo do 15 marca każdego roku,
- Jeżeli kwota podatku przekracza 100 zł to podatek jest płatny w czterech proporcjonalnych ratach w terminach do:
I rata podatku - 15 marca każdego roku
II rata podatku - 15 maja każdego roku
III rata podatku - 15 września każdego roku
IV rata podatku - 15 listopada każdego roku
Tryb odwoławczy
Przysługuje do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe.
Dodatkowe informacje
- Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, które są: właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych, użytkownikami wieczystymi nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego;
- Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane: grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
- Obowiązek składania informacji dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Wpłat z tytułu podatku od nieruchomości osób fizycznych można dokonać:
- W kasie Urzędu Gminy w formie gotówkowej lub bezgotówkowej,
- Na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej,
- Na ogólny rachunek bankowy 96 1020 3541 0000 5102 0309 4547.