Podatek leśny osób fizycznych
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz. U. 2019 r. poz. 1126).
- Komunikatu Prezesa GUS z 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r. (M. P. z dnia 20 października 2023 r. poz. 1130).
Jednostka odpowiedzialna
Referat Finansowy, pok. 24, tel. 23 697 07 39, 23 697 07 55
podatki@ugdziałdowo.pl
Wymagane wnioski, załączniki i dokumenty
- Informacja w sprawie podatku leśnego na formularzu według ustalonego wzoru w terminie 14
dni od daty nabycia lub zbycia gruntów:
- formularze obowiązujące od 01.07.2019 r.: IL-1, ZIL-1, ZIL-2, ZIL-3
- Do wglądu dokumenty potwierdzające tytuł prawny do władania nieruchomością (np. akt
notarialny, umowa dzierżawy, wypis z księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów i
budynków, postanowienia o nabyciu spadku).
Miejsce i sposób załatwienia sprawy
Informację wraz z załącznikami należy złożyć w Urzędzie lub przesłać pocztą na adres Urzędu.
Informację można złożyć wypełniając formularz usługi na platformie ePUAP dla Urzędu.
Termin załatwienia sprawy
Rozpatrzenie i wydanie decyzji w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wymaganych dokumentów, a w sprawach wymagających przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego do 2 miesięcy.
Terminy płatności podatku:
Wysokość rat podatku ustalana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji.
- Jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł to podatek jest płatny jednorazowo do 15 marca każdego roku,
- Jeżeli kwota podatku przekracza 100 zł to podatek jest płatny w czterech proporcjonalnych ratach w terminach do:
I rata podatku - 15 marca każdego roku
II rata podatku - 15 maja każdego roku
III rata podatku - 15 września każdego roku
IV rata podatku - 15 listopada każdego roku
Tryb odwoławczy
Przysługuje do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe.
Informacje dodatkowe:
- Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, które są: właścicielami lasów, posiadaczami samoistnymi lasów, użytkownikami wieczystymi lasów, posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
- Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.
- Obowiązek składania informacji dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.
Wpłat z tytułu podatku leśnego osób fizycznych można dokonać:
- W kasie Urzędu Gminy w formie gotówkowej lub bezgotówkowej,
- Na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej,
- Na ogólny rachunek bankowy 96 1020 3541 0000 5102 0309 4547